mailafriend nederlands engels a a+ a++
Home  Contact  Pers  Agenda

Brandwonden Forum - Zinkzalf?

Categorie: Vragen aan de brandwonden stichting

Zinkzalf?

door Linda, 17-08-2011 17:03
Een paar dagen geleden heb ik een chemische brandwond opgelopen van ongeveer 10 bij 13 cm. De eerste dag leek het niet zo erg (wel rood en lichtbruinig her en der), maar sinds dag twee is het duidelijk een stuk slechter. Er komt geel vocht uit een gedeelte van de wond, en een groot gedeelte lijkt een soort grote roestplek geworden. Ik ben inmiddels wel bij de huisarts geweest, die vond dat het wel meeviel: oppervlakkig tweedegraads, een groot gedeelte diep-tweedegraads en een paar kleine plekjes 3egraads.

Het advies van de arts was: paar dagen doorgaan met flammazine, daarna de huid verder beschermen met zinkzalf. Ik heb begrepen dat zinkzalf juist niet gebruikt dient te worden bij brandwonden. Zeker gezien het feit dat het een grote wond is, en het toch minimaal 2e graads is vroeg ik me af of dat advies wel juist is.

Wanner mag je uberhaupt gaan smeren met zinkzalf bij een brandwond? Ik verwacht nl niet dat deze over een dag of 3-4 al dichtzit, wat de huisarts wel denkt.

Alvast bedankt voor de reactie.

( reageer )

Ontvangen reacties:

• re: Zinkzalf?
    door Cocky van der Sijde, 23-08-2011 16:03
    Hallo Linda, normaal gesproken moet een tweede graads verbranding binnen 14 dagen genezen zijn. Alles wat dieper blijkt te zijn komt in aanmerking voor operatie en transplantatie. Als je de wond nl uit zichzelf laat genezen heb je kans op hoger litteken (hypertrofie). Je kunt altijd zonder doorverwijzing een second opinion halen bij 1 van de centra hoor, laat maar weten of je dit wilt dan geef ik je de nummers. Cocky

( reageer )

• re: Zinkzalf?
    door Linda, 19-08-2011 18:27
    Korte update:

zoals verwacht is de wond niet dicht en tov woensdag eigenlijk nog wat achteruit gegaan in het diep2e graads en 3e graadsgebied. Advies zinkzalf is niet meer ter sprake gekomen, beleid is nu gericht op infectie voorkomen en voorlopig doorgaan met de flammazine.

( reageer )