Brandwonden Forum - Verkleuring na 2e en 3e graads brandwonden.
Forum
Categorie: Algemene vragen en uitwisseling van ervaringen
Verkleuring na 2e en 3e graads brandwonden.
door ronnie, 10-04-2011 14:42Hallo,
Ik ben anderhalf jaar geleden 2e en 3e graads verbrand in mijn gezicht en op mijn armen. Nu er weer lekker weer aan komt begint mijn huid weer wat te kleuren, maar op mijn armen worden er een hoop stukken van mijn huid niet meer bruin lijkt wel. Het zijn allemaal witten plekken/vlekken en zelfs vlakken. Ik heb in het brandwondencentrum geen operaties gehad en weinig littekens er aan over gehouden. Is het zo dat mijn armen gewoon hun pigment op sommige stukken kwijt zijn ? Of komt dit wel weer terug ?
Op mijn gezicht heb ik ook vlekken. Van het dichtknijpen van mijn ogen denk ik, want onder allebij me ogen heb ik 3 strepen zitten dit maar niet wegtrekken.
( reageer )
Ontvangen reacties:
-
re: Verkleuring na 2e en 3e graads brandwonden.
door Cocky van der Sijde, 12-05-2011 14:52
Hallo Jeroen, of het pigment al of niet is aangetast is moeilijk te voorspellen. Je kunt pas in de zon als alles helemaal genezen is, het is goed om de huid goed vettig te houden met een ongeparfumeerde bodylotion of met alhydran. In de zon: goed opbouwen en starten met hoge beschermingsfactor 20 00f 30 of zo. De enige graadmeter voor restloze genezing is dat de wonden binnen 10-14 dagen dicht moeten zijn, alles wat langer duurt kan men zeggen (helaas achteraf) dat het een diep tweede- of zelfs 3e graads verbranding is geweest. Bel of mail ons gerust als je nog vragen hebt, ik wens je een voorspoedig herstel, Cocky( reageer )
-
door Jeroen, 12-05-2011 14:46
Ik heb afgelopen zaterdag 2de graads brandwonden opgelopen in mijn nek en onderarm. De wonden genezen goed. Ik wil graag weten hoe ik mij het beste kan beschermen tegen de zon. Wanneer kan ik zonnebrand creme op de nieuwe tere huid aanbrengen? Welke elementen hebben na verbranding nog effect (positief of negatief) op het pigment in de huid?
Alvast bedankt voor jullie reactie.( reageer )
-
door Cocky van der Sijde, 09-05-2011 13:32
Hallo Ronnie, voor genezing en volledig herstel na een verbranding moet je veel geduld hebben. Het kan soms een tijd duren dat het pigment terugkomt (wel paar jaar) als het niet terugkomt kun je altijd bekijken of het zin heeft aan medische tatoage te denken. Je kunt altijd voor advies terecht in een van de drie centra, laat maar weten of je dat wilt. Succes Cocky( reageer )