Brandwonden Forum - Brandwond door strijkijzer. Litteken zal genezen?
Forum
Categorie: Algemene vragen en uitwisseling van ervaringen
Brandwond door strijkijzer. Litteken zal genezen?
door Jan, 10-03-2009 00:00Hallo
Ik had me verbrand met strijkijzer, maar de contact met de strijkijzer was maar 1 second of zo. Ik heb mijn arm zo'n paar minuutjes onder water gehouden. Na een uur kreeg ik wel zo witte plek die beetje later rood werd. Daarna begon da op een normale wond te lijken met korstjes. er is al 2 weken voorbij en de korstjes zijn weg. ik heb in die twee weken eigenlijk geen echte pijn gehad. Maar nu heb ik nog steeds een rode vlek op mijn arm. Wat ik benieuwd ben of deze zal weg gaan na een tijd of zal het voor altijd blijven? Het leek niet op een ernstige verbranding, maar zoals ik op andere sites lees staat er dat 1ste graads verbrandingen na paar dagen genezen en het is nu al 2 weken dus ik ben benieuwd of het van zelf zal genezen.
( reageer )
Ontvangen reacties:
-
re: Brandwond door strijkijzer. Litteken zal genezen?
door Brigit Aardenburg, 27-07-2010 10:54
Hallo Dion,
ALs het korstje eraf is en de huid eronder is niet gaan bloeden is dit aleen maar goed. De korstjes moeten vanzelf afkomen. Dit kun je versnellen door dagelijks in te smeren met een bodylotion . Het wondje moet met ongeveer 2 weken genezen zijn.
Succes,
Brigit Aardenburg( reageer )
-
door Dion, 25-07-2010 00:22
Ik heb mijn been tegen mijn broers uitlaat gestoten nu heb ik een brandwond van 4cm ongeveer er zit inmiddels al een korstje op en word steeds kleiner maar nu heb ik het korstje een stukje eraf getrokken zou dit gevolgen hebben?( reageer )
-
door Michelle, 26-08-2009 11:16
Beste Kir, Ik wil je graag iets vragen, maar doe dat liever via de mail. Zou je als je dit berichtje leest mij even kunnen mailen op michelle.bais@ncrv.nl? Er is een beetje haast bij. Alvast heel erg bedankt! Mvg, Michelle( reageer )
-
door maris, 18-06-2009 18:20
Ik heb me verband aan de oven. Net zoals het bovenstaande verhaal kreeg ik er na een tijdje een korstje op. Ook bij mij is het nu een roze plek.
Ik ga jullie tips opvolgen. Hopenlijk is me brandwondje snel weg.
dankjulliewel( reageer )
-
door Glenda de Loo, 04-06-2009 17:35
Hallo Jan,
Ik heb mijn brandwonden vorig jaar april opgelopen. De roze littekens zijn er nog wel, maar in het zonnetje worden ze snel mooier. Vorig jaar heb ik in de zomer ook mee gezond en me goed ingesmeerd (factor 20 is genoeg, regelmatig smeren). Zo kleurt hij mooi met de rest van de huid mee, maar ga er maar wel vanuit dat wanneer je huid weer lichter wordt in de winter de roze plek weer zichtbaar is. Nu, een jaar verder, is er al veel minder verschil. Het heeft zijn tijd nodig, maar uiteindelijk kleurt het weer bij. De zon is trouwens goed voor je huid. Wel smeren, je moet natuurlijk niet (weer) verbranden, maar de vitamines die je uit de zon haalt zijn erg goed voor je.
gr Glenda( reageer )
-
door Jan, 04-06-2009 17:03
Hallo
Het is al 3 maanden geleden dat ik me had verbrand met strijkijzer. Ik heb wel een roze litteken nu. Nu is mijn vraag of ik in de zon kan liggen of zal ik best wat extra zonnecreme erop doen en welke factor als ik het zou doen. Maar zal deze litteken ook beginne te verdwijne of zal het altijd zo blijven. Ik zie mijn litteken niet lichter van kleur ofzo worden.
mvg Jan( reageer )
-
door Glenda de Loo, 04-06-2009 09:26
Hoi hoi,
Ten eerste: NIET DOEN! Dat zal alleen maar erg zeer doen en als je erg lang er mee in de zon gaan de wond erger maken!
De theorie om met je brandwond in de zon te gaan liggen gaat waarschijnlijk over het uiteindelijke litteken. Bij tweede en derdegraads (ik denk dat jij een licht tweede graads brandwond hebt, aangezien er nu al een korstje op zit) KUN je een litteken overhouden. Ongeveer over een jaar zal jij een witte of roze plek daar hebben. Met goed insmeren kun je daarmee inderdaad in het zonnetje gaan zitten zodat hij wat bijkleurt. Grote kans dat je hem het jaar erop niet meer ziet, maar bij brandwondlittekens is dat altijd moeilijk te zeggen. De één maakt mooiere littekens dan de ander...
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb en dat je er dus nu niet mee in de zon gaat zitten! Zodra de wond genezen is kan dat overigens wel, je hoeft er niet een jaar mee te wachten! Ik denk dat hij met een week of twee wel genezen is.
sterkte!( reageer )
-
door Diana, 03-06-2009 18:05
hallo
ik heb gister mezelf perongeluk verbrand met een strijkijzer en ik heb nu een soort korstjes achtig wondje en ik denk dat het wel weggaat als je in de zon gaat liggen want dan krijg je een ander kleurtje en dan gaat dat kleurtje over de brandwond heen dus dat klikt best logisch maar voor de duidelijkheid ik ben 11 jaar dus daarom zo een antwoord hihi....( reageer )
-
door Kir, 08-04-2009 14:44
Ha Jan,
Zelf heb ik littekens opgelopen door hersenvliesontsteking en ik gebruik voor mijn verzorging altijd Epivera. Laatst heeft dit iemand in mijn omgeving dit ook gebruikt na tweede graads brandwonden. De wonden moeten voor gebruik wel dicht zitten.
Epivera is te halen op doktersrecept bij de apotheek.
Hoop dat je er iets mee kan.( reageer )
-
door Glenda de Loo, 08-04-2009 09:47
Ik ben bijna een jaar geleden voor 28% verbrand (gezicht, hals, armen, torso). Hiervan mijn armen 3e graads en de rest 2e. Aan mijn armen en hals (die diep 2e graads verbrand was)heb ik nog altijd pijn en slik nog steeds zware pijnstillers. De pijn wordt wel minder (dit geldt helaas niet voor de jeuk), maar dat kan (KAN) dus lang duren.
Er is hier bijna geen onderzoek naar gedaan. Pijn en jeuk bij littekens verschilt zoveel per persoon dat onderzoek niet te doen is. De één kan het af met een zalfje, de ander moet bij de pijnpoli. Ikzelf red me goed met de pijnstillers.
De enige plekken die pijn doen en jeuken zijn de diep 2e graads wonden (3e graads betekent dat alle zenuwen dood zijn, dit zal dus niet tot weinig zeer doen). Daarom heb ik zelf het idee dat de pijn en jeuk ontstaat omdat de zenuwen zich langzaam herstellen. Maar dit is wel giswerk.
Het klopt dat het niet zeer doet bij aanraking, omdat de pijn dieper zit. Als je er goed mee kan leven, zeker omdat het een kleine oppervlakte betreft, zou ik er persoonlijk niks aan doen.
Het zou wel heel goed een litteken achter kunnen laten. Mijn tweede graads brandwonden zijn nog altijd rood en erg dik. Ik ben echter wel een uitzondering, omdat ik de pech heb ernstig hypertrofische littekens te maken. Maar als je daar vanuit zou gaan kan het alleen maar meevallen, toch?!
In ieder geval zou ik me er geen zorgen om maken. Het zijn hele normale symptomen, het hoort erbij.. Mocht je je nog zorgen maken kun je natuurlijk altijd een afspraak bij de huisarts of brandwondencecntrum.( reageer )
-
door Jan, 02-04-2009 21:26
Wel ondertussen is al een maand voorbij en heb ik nog steeds een rode litteken staan. Het is een beetje minder geworden maar nog steeds is het rood. zal het ooit verdwijnen of voor altijd blijven? En ik heb soms het gevoel da het pijn doet ma als ik het aanraak voel ik eigenlijk geen pijn. Kan fantoom pijn ofzo iets zijn :p.
bedankt
groetjes Jan( reageer )
-
door Glenda de Loo, 29-03-2009 14:25
Mijn ervaring is dat eerste graads alleen een rode huid oplevert (zoals verbranden bij het zonnen) wonden met korstjes duiden meer op tweede graads brandwonden. Nu heb je daar ook gradaties in. Als het binnen twee weken genezen is (dus de wond is dicht) is het gewoon tweede graads, duurt het langer dan is het diep tweede graads of derde graads.
Littekens verschillen heel erg per persoon. Bij de één levert het een dik litteken op en bij de ander zie je er na een paar maanden niks meer van!
Licht tweede graads levert meestal alleen een witte plek op waarvan het pigment na een jaar wel weer terug komt (lekker mee in de zon gaan zitten - niet teveel natuurlijk)
sterkte en succes ermee( reageer )
-
door Cocky van der Sijde, 16-03-2009 14:25
Hallo Jan, als ik je verhaal goed lees is de wond toch al dicht dus genezen?? Alleen rode plek waar je nu last van hebt. Die kun je goed vettig houden door te smeren met ongeparfumeerde bodylotion of calendula of iets dergelijks. Veel meer kun je nu niet doen. Een eerstegraads verbranding was het zeker niet, dan was de huid nog intact geweest.De verkleuring trekt tzt weg. suces, cocky( reageer )