Brandwonden Forum - Help, mijn zoontje speelt graag met vuur
Forum
Categorie: Algemene vragen en uitwisseling van ervaringen
Help, mijn zoontje speelt graag met vuur
door Lilian, 05-06-2007 21:28Mijn zoontje van 8 speelt graag met vuur. Met gevonden aanstekers of lucifers heeft hij tot tweemaal toe een brand(je) gesticht, gelukkig zonder nare gevolgen maar ik krijg hem de gevaren niet aan zijn verstand gebracht, vuurtje stoken is te aantrekkelijk voor hem. Ik ben ten einde raad. Hoe ga ik hiermee om en kan ik hem alle verschrikkelijke gevolgen duidelijk maken? Gelukkig is het beide keren goed afgelopen, maar ik ben bang dat het op een dag een keer mis gaat en U begrijpt dat ik dat als moeder wil voorkomen. Zou het een optie zijn hem mee te nemen naar een open dag, zodat hij met zijn neus op de feiten wordt gedrukt of is dit te drastisch? Ik weet het niet meer...
( reageer )
Ontvangen reacties:
-
re: Help, mijn zoontje speelt graag met vuur
door marjolein, 19-05-2011 01:53
Geachte ouders van kinderen die met vuur spelen,
Jullie probleem zie ik als heel herkenbaar. Ook een zoontje van mijn beste vriendin (die zelf notabene bij de vrijwillige brandweer zit) ging stiekem kaarsen aansteken, dat zij mij om raad vroeg.
Toen ze dus eens een keertje op bezoek kwamen bij ons, heb ik afgewacht op het juiste moment: nl. dat hij er zelf over begon. Hij is 8 jaar dus vindt vuur vreselijk interessant en heel stoer!
Daar ben ik in meegegaan, en hem toen vervolgens quasi nonchalant gezegd dat mijn zoontje echt never nooit niet een kaars zal krijgen van mij. Hij reageerde heel verbaasd - precies de bedoeling, want ik wilde zijn nieuwsgierigheid opwekken: vragen ze er zelf naar, dan komt het beter binnen is mijn devies. "Waarom niet?".
Toen ben ik vrij direct geweest, maar dan niet op een manier dat hij het gevoel heeft dat ik hem wel even ga vertellen wat goed is. Ik heb hem mijn verbrande hand laten zien en gezegd dat dat echt niet handig is. Hij houdt van knutselen e.d., dus daarop ingestoken met de boodschap dat je met zo'n hand echt niets kan. En toen ook gezegd van dat je altijd maar wordt aangegaapt en dat iedereen altijd alles van je weten wil en dat je er gewoon altijd maar op wordt aangekeken. Inmiddels zag ik dat hij daarover ging nadenken, dus flink de nadelen benoemd (nadelen die voor zo'n jongetje op die leeftijd aanspreken, zeg maar). Ook bijvoorbeeld gezegd dat je dan heel vaak naar het ziekenhuis moet en dat dat zeer doet en helemaal niet leuk is. Want dan kan je niet met je vriendjes spelen... Nou noem maar op.
Wellicht hebben jullie wat aan deze bijdrage. Echter, als ik lees ook dat kinderen fikkie stoken bij gevoelens van pijn e.d., dan lijkt het mij raadzaam om psychologische hulp in te schakelen en alles waarmee hij vuur kán maken te verwijderen. Dan maar geen sigaret of gezellige vuurkorf, want kennelijk kan je kind daar niet mee overweg. dit geef ik aan vanuit de gedachte dat ik o.a. werkzaam ben met mensen met pyromanie.
Verderzou ik jullie willen attenderen op een filmpje van mij. Die valt te vinden op de site van het Hair science Institute (dr Coen Gho), www.hasci.com. De naam is Marjolein van Doren.
Door een ongeluk ben ik gedeeltelijk mijn hoofdhaar kwijtgeraakt, dus het kan als schokkend ervaren worden.
Vriendelijke groet,
Marjolein van Doren (mdoren@pluryn.nl)( reageer )
-
door marjolein, 18-05-2011 23:50
Geachte ouders van kinderen die met vuur spelen,
Jullie probleem zie ik als heel herkenbaar. Ook een zoontje van mijn beste vriendin (die zelf notabene bij de vrijwillige brandweer zit) ging stiekem kaarsen aansteken, dat zij mij om raad vroeg.
Toen ze dus eens een keertje op bezoek kwamen bij ons, heb ik afgewacht op het juiste moment: nl. dat hij er zelf over begon. Hij is 8 jaar dus vindt vuur vreselijk interessant en heel stoer!
Daar ben ik in meegegaan, en hem toen vervolgens quasi nonchalant gezegd dat mijn zoontje echt never nooit niet een kaars zal krijgen van mij. Hij reageerde heel verbaasd - precies de bedoeling, want ik wilde zijn nieuwsgierigheid opwekken: vragen ze er zelf naar, dan komt het beter binnen is mijn devies. "Waarom niet?".
Toen ben ik vrij direct geweest, maar dan niet op een manier dat hij het gevoel heeft dat ik hem wel even ga vertellen wat goed is. Ik heb hem mijn verbrande hand laten zien en gezegd dat dat echt niet handig is. Hij houdt van knutselen e.d., dus daarop ingestoken met de boodschap dat je met zo'n hand echt niets kan. En toen ook gezegd van dat je altijd maar wordt aangegaapt en dat iedereen altijd alles van je weten wil en dat je er gewoon altijd maar op wordt aangekeken. Inmiddels zag ik dat hij daarover ging nadenken, dus flink de nadelen benoemd (nadelen die voor zo'n jongetje op die leeftijd aanspreken, zeg maar). Ook bijvoorbeeld gezegd dat je dan heel vaak naar het ziekenhuis moet en dat dat zeer doet en helemaal niet leuk is. Want dan kan je niet met je vriendjes spelen... Nou noem maar op.
Wellicht hebben jullie wat aan deze bijdrage. Echter, als ik lees ook dat kinderen fikkie stoken bij gevoelens van pijn e.d., dan lijkt het mij raadzaam om psychologische hulp in te schakelen en alles waarmee hij vuur kán maken te verwijderen. Dan maar geen sigaret of gezellige vuurkorf, want kennelijk kan je kind daar niet mee overweg. dit geef ik aan vanuit de gedachte dat ik o.a. werkzaam ben met mensen met pyromanie.
Verderzou ik jullie willen attenderen op een filmpje van mij. Die valt te vinden op de site van het Hair science Institute (dr Coen Gho), www.hasci.com. De naam is Marjolein van Doren.
Door een ongeluk ben ik gedeeltelijk mijn hoofdhaar kwijtgeraakt, dus het kan als schokkend ervaren worden.
Vriendelijke groet,
Marjolein van Doren (mdoren@pluryn.nl)( reageer )
-
door edwin van halm, 18-05-2011 21:44
hoi kevin
ik heb een zoon die graag speelt met vuur maar het is tot nu toe alleen als hij ze eigen niet goed voeld. we hebben vorig jaar zomer een vuur korf {haard } gekocht en dat vond ie wel leuk met ons bij zijn maar laats heeft hij op school weer brand gesticht wat moet ik hier mee. heb jij een advies of kunnen wij in contact met je komen
dat hij dan ook met zijn neus op de fijten gedrukt kan worden
met vriendelijkengroet de fam van halm( reageer )
-
door veertigprocentje, 26-10-2010 06:40
Doodeng zeg, als je kind -stiekem- met vuur gaat spelen. Heb je enig idee wat hem beweegt? Wát is het, dat dat vuur zo aantrekkelijk voor hem is? Misschien kun je als je dat weet dat voor hem ontkrachten.... Wil hij ergens bij horen? Indruk maken? Dapper zijn?
Verder zou ik maar overal rookmelders ed gaan bevestigen, want ook jij en je dochter lopen gevaar.
En alles wat brandt, ik geloof dat ik het de deur uitdeed. Dan maar electrisch koken...
En wat de nadelen van brandwonden betreft, misschien dat dat opweegt tegen wat hij er als leuk aan ziet....
Ik zou er in ieder geval niet een positief eteiket aan gaan labelen door hem naar een vuurwerkshow, een vuurspuwer o.i.d. mee te nemen: straks fantaseert hij nog dat hij een vuurspuwer is (kinderen fantaseren vaak).( reageer )
-
door Carla, 12-12-2009 22:42
hey lilian
Ik zit met hetzelfde probleem, mijn zoon van 9 speelt ook graag met vuur, de eerste keer was op 21 juni 2007, waarbij hij een kartonnen doos, die hij in de muziekschool versierd heeft tot slakkenhuis in brand gestoken heeft."iK ZEI: Kilian, dat doe je toch niet. Hij zei: Moet je de brandweer niet bellen?" en dit alles zei hij zo kalm als maar mogelijk was. Ik geloofde het eerst niet. Een jaar later, 21 juni 2008 steekt hij een ballon in brand, zonder veel gevolgen. Een paar maanden geleden heb ik verschillende aanstekers gevonden die hij verstopt had. Nu vandaag, 12 december 2009, moest hij naar zijn kamer om af te koelen. Zijn zus gaat naar het toilet en komt binnen en roept: mammie er komt rook uit kilian zijn kamer! Ik in paniek naar boven. zoek hem maar zie hem niet door de rook. hij zit achter het toilet in de badkamer. Ik vraag hem of er nog iets brand omdat ik niets zie door de rook, hij zegt van nee. Ik zet alle ramen en voordeur open, zodat de rook kan verdwijnen. Hij heeft omdat hij boos was, een papiertje in brand gestoken, toen dat te dicht bij zijn vingers was heeft hij het op de grond laten vallen, dat kwam op zijn jeansbroek terecht, hij heeft het vuur van de broek gedooft maar zijn jeansbroek bleef smeulen. wat er allemaal kapot is weet ik nog niet want de rook is nog niet allemaal weg.
Wat moet ik in hemelsnaam doen om hem dit gedrag af te leren? Ik ben weduwe en heb dus 2 kindjes eentje van 9 (die graag met vuur speelt) en een dochter van 7( reageer )
-
door petra, 11-07-2009 19:01
Ik heb het zelfde meegemaakt alleen was mijn zoontje bijna 7, hij heeft ook met een gevonden aansteker gespeeld en moet er hij moet er nu wel de gevolgen van dragen hij heeft diepe 3de graads brandwonden opgelopen en is 7 keer geopereerd en heeft 11 weken in het brandwondencentrum gelegen, hij is nu 2 weken thuis en heeft nog dagelijks verzorging nodig wat een enorme martelgang is, als er ouders zijn die het zelfde meemaken en hun kinderen willen de gevaren van vuur niet zien laat ze dan eens een foto zien van een verbrand iemand ze zullen er dan wel anders over gaan denken, mijn zoontje is nu bang van vuur en zal niet meer met vuur spelen maar hij weet nu wel hoe gevaarlijk het dus is en dat allemaal omdat hij het ook niet wilde geloven en dus nu de gevolgen moet dragen( reageer )
-
door Kevin, 01-05-2009 16:52
Ikzelf heb ook zelf ondervonden hoe het is als het spelen met vuur fout gaat. Spelen opzich kan geen kwaad. Als het een beetje fout gaat dan gaat het meestal over een 1ste graads brandwond. Even schikken maar niks serieus.
Scouting is een goed idee. Daar word aangeleerd om een veilig vuur te maken, maar vergeet dan niet dat ze ook daar pyromaantje spelen, alleen dan in een gecontroleerde omgeving.
Ik zou u adviceren om samen met uw zoontje zo nu en dan in de achtertuin een vuurtje te bouwen op een harde ondergrond. Dit kan bijvoorbeeld in een oude pan of barbeque. Zorg er wel altijd voor dat u geen vloeibare brandstof gebruikt zoals was benzine, spiritus of dergelijke. Deze zijn niet verantwoord en ik heb de littekens om het te bewijzen. Gebruik brand hout, is nog leuk ook.
Ook kan het heel gezellig zijn om een vuur korf aan te schaffen en dan wat mensen uit de buurt uit te nodigen. Of gewoon met het gezin er omheen zitten.
Ik zelf vind dat spelen met vuur moet kunnen. Vooral voor jongentjes. Maar ze moeten wel weten waar de grens ligt. En dat leer je alleen door de uitleg van volwassenen.( reageer )
-
Re: Help, mijn zoontje speelt graag met vuur
door Brigit Aardenburg, 07-06-2007 11:11
Als je een postadres doorgeeft zal ik in ieder geval zorgen dat je voor je zoon informatie over het voorkomen van brandwonden ontvangt. Tevens stuur ik dan wat tips mee om je huis zo veilig mogelijk te maken.
met vriendelijke groet,
Brigit Aardenburg
Nederlandse Brandwonden Stichting
Zeestraat 29, Postbus 1015
1940 EA Beverwijk( reageer )
-
Re: Help, mijn zoontje speelt graag met vuur
door Brgit Aardenburg, 07-06-2007 11:09
Hallo Lilian, Veel kinderen op deze leeftijd vinden spelen met vuur interessant maar overzien de gevaren niet. De goedbedoelde adviezen van laten zien van de gevolgen schrikt wel af werkt niet.Natuurlijk vinden kinderen het erg om de gevolgen te zien. Littekens vinden ze vaak eng en willen ze niet zelf krijgen. Toch brengen ze op deze leeftijd dit niet in verband met hun eigen gedrag. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind om als ouder hiermee om te gaan. Als volwassenen zie je wel de gevaren. Een van de mogelijkheden is ook om samen met je zoon vuur te maken. En dan heel gecontroleerd nadat je hem de risico en gevaren hebt verteld. Door er gezamenlijk mee bezig te zijn kun je ook onderzoeken waar nu eigenlijk de behoefte om vuur te maken vandaan komt. Bij kinderen van 8 werkt de regel en straf ook maar uit je verhaal begrijp ik dat oorzaak en met als gevolg straf bij jouw zoon op dit punt niet werkt. Een tip zou kunnen zijn om hem op te geven bij de Jeugdbrandweer zodat hij leert hoe je brand kunt voorkomen en hoe gevaarlijk brand kan zijn. Nu moet ik wel zeggen dat de jeugdbrandweer vaak een leeftijd grens van 12 hanteert. Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn de scouting .Bij scouting wordt geleerd om gecontroleerd en onderleiding kampvuur te maken. Ik wens je succes en sterkte.
Met vriendelijke groet, Brigit Aardenburg Nederlandse Brandwonden Stichting( reageer )