mailafriend nederlands engels a a+ a++
Home  Contact  Pers  Agenda

Brandwonden Forum

re: keloid

door: Nancy, 14-05-2009 15:55
Hallo Allemaal,

Wat fijn is het om al jullie ervaringen te lezen. Het is alsof ik over mezelf lees!

Ikzelf heb een groot keloid op mijn borstkas, precies te zien boven een shirt. Toen ik drie jaar was had ik de waterpokken. Hierdoor kreeg ik een klein plekje op mijn borst (nu weten we dat het een klein keloid was). Dit is inmiddels 25 jaar geleden. De dermatoloog heeft het plekje weggesneden, iets wat zij nooit had mogen doen. Ik kreeg er een groter keloid voor terug. Helaas hebben ze nogmaals het keloid weggesneden waardoor het nog vele malen groter werd. Toen ik een jaar of zes was had ik een litteken van 8 cm breed bij 5 cm lang, en ongeveer 2 cm dik.

In mijn puberteit kreeg ik last van acne, met soms een puistje op mijn rug. Deze puistjes zijn allemaal kleine keloiden geworden. Een stuk of 15 op mijn schouderbladen.

Nu, sinds een jaar of acht ga ik regelmatig naar de dermatoloog om Cortison injecties te halen. Cortison is een hormoon met als bijwerking dat het huidverdunnend is. Met de behandeling maak je dus eigenlijk gebruik van de bijwerking van het hormoon. Hierdoor zijn mijn littekens vrijwel helemaal afgevlakt. Het ziet er nu uit als een brandwond. Een gerimpeld, glad stuk huid (overigens bijna dezelfde kleur als mijn huid). Wanneer ik twee of drie maanden niet geweest ben voor de injecties dan voel ik de plek jeuken en irriteren. Dan maak ik een afspraak en krijg ik op de geirriteerde plekken in mijn keloid een injectie. Op deze manier heb ik het keloid aardig onder controle.

Ik zou iedereen de injecties aanraden. De prikken zelf zijn erg pijnlijk, ze spuiten een soort stroop in een taai stuk huid. Er is dus eigenlijk geen plek voor de vloeistof in je keloid waardoor het een pijnlijke behandeling is. Maar het resultaat is alle pijn zeker waard. Ik draag gewoon lage shirts en iedereen mag mijn litteken zien. Mensen gaan ervan uit dat het een brandwond is, en dat is minder schokkend dan het grote rode bobbelige litteken wat ik vroeger had.

Helaas moet ik mijn leven lang injecties blijven halen, maar zoals ik eerder schreef, het is de pijn en moeite meer dan waard!

Groetjes Nancy

Plaats een reactie op bericht:

*titel
*uw naam

*Tekst
  type ter controle onderstaande code over:
  please allow images
*code
* denotes required field