mailafriend nederlands engels a a+ a++
Home  Contact  Pers  Agenda

Brandwonden Forum

re: keloid

door: Rozemarijn, 13-05-2009 21:15
Hoi Yvo,

Ik heb zelf behoorlijk extreme keloïden groei en al helemaal voor een blank mens. De meeste keloïden zijn spontaan gaan groeien bij mij, op twee na. ( 5 op mijn borst waarvan 2 grote, 8 kleine op mijn schouders, een aantal kleine op mijn rug (ik weet niet hoeveel), achter mijn oor, achter mijn elleboog en er een naast mijn enkel) Ik heb ruim 2 jaar bij de dermatoloog gelopen. Ik ging iedere maand prikken halen. Ik ben begonnen toen ik bijna 16 was. Ik wist het ook pas op mijn 15e. Ik ben er mee gestopt want het is haast niet uit te houden... Maar ik had het natuurlijk nog lang niet opgegeven en geaccepteerd. Ik ben doorgegaan met cremès en de meest dure en vreemde plijsters wat eigenlijk allemaal niet echt werkt. Het verzacht mijn keloïden wel en het verminderd de jeuk maar meer ook niet.Vorig jaar ben ik naar een homeopaat gegaan. Na een gesprek van anderhalf uur en berekeningen van de homeopaat heb ik korreltjes gekregen. In eerste instantie werkte dit heel goed. Mijn keloïden werden kleiner. Zelfs mijn omgeving zag dat. Na verloop van tijd kom je in een fase dat het effect van het middel stil gaat staan. Dan heb je verhoging nodig. Toen ik deze fase had bereikt heb ik ook verhoging gehad. Alleen nu staat het nog steeds stil. Ik heb het idee dat de apotheek of de homeopaat een foutje heeft gemaakt. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Beetje jammer is dit. Ik moet van de week weer naar de homeophaat dus ik ga het horen. Misschien is een homeopaat ook iets voor jou?

Ik heb het afgelopen jaar mijn keloïden leren accepteren. Ik zit nu nog steeds wel in dat proces hoor maar ik ben al een heel eind op weg vergeleken met 3 jaar terug. Ik verberg mijn keloïden niet meer. Als iemand naar mijn keloïden vraagt ben ik ook niet meer geïrriteerd. Soms heb ik nog moeite als ik mijn dag niet heb maar dat wordt steeds minder. Ook moet ik het wel accepteren omdat ik nooit helemaal weg zal gaan bij mij. Tenzij er iets nieuws komt. Mijn advies: probeer het te accepteren. Ik denk altijd maar zo: ik ben blij dat ik gezond ben. Er zijn wel ergere ziektes zoals kanker.

Mijn dermatoloog heeft mij wel eens verteld over een dermatoloog uit Amsterdam. Hij brandt keloïden weg en hecht het huid op een aparte manier vast. Daarna volgen er meerdere prikken. Bij sommige mensen blijkt dit te helpen. Ik raad het je alleen NIET aan omdat het ook erger kan worden.

Ook adviseer ik je niet te tattooeren omdat dat meestal je keloïden verergerd. Mijn advies hoef je trouwens niet te volgen hoor. Haha. Het keloïd achter mijn oor komt door een piercing. Ik ben er al een keer aan geopereerd omdat het een hele grote keloïd was. Helaas is hij weer aan het groeien maar dat was te verwachten.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn berichtje.

Groetjes,

Rozemarijn

P.S. volgens mij halen sommige mensen keloïden en Hypertrofische littekens door elkaar.

Plaats een reactie op bericht:

*titel
*uw naam

*Tekst
  type ter controle onderstaande code over:
  please allow images
*code
* denotes required field