mailafriend nederlands engels a a+ a++
Home  Contact  Pers  Agenda

Brandwonden Forum - 2e Graads verbranding (Door zon)

Categorie: Algemene vragen en uitwisseling van ervaringen

2e Graads verbranding (Door zon)

door Hans, 26-06-2005 00:00
Hallo,

Donderdag ben ik tijdens het zwemmen verbrand. De nacht van Donderdag op vrijdag zijn er blaasjes ontstaan. Na slecht slapen voelde ik me die ochtend niet goed (bijna flauwvallen, misselijk e.d.). Gisterochtend waren de blaasjes een aantal grote blazen geworden. Op het ziekenhuis zijn deze verwijderd.

Onduidelijk voor mij is alleen hoelang het ongeveer duurt voordat de pijn zal afnemen. Weet iemand dit? De verbranding is overigens op beide schouders.

Groeten

( reageer )

Ontvangen reacties:

• re: 2e Graads verbranding (Door zon)
    door marianne, 13-07-2010 13:59
    Hoi Jolijn,

Ik heb het ook een keer gehad. Jaren geleden. HEt duurt even voor het genezen is en je hebt de 1e dagen veel pijn. \Je kan nietlopen omdat alles gespannen is. Ik zelf heb er toen bijna een maand last van gehad. Na ongeveer een week liet mijn bovenste huidlaag helemaal los en toen ging ook de pijn weg. Het is daarna gaan ontsteken en heb een peniciline kuur gehad. Daaran is alles gaan genezen en is allees gaan vervellen. Het geneest uiteindelijk erg mooi, als je geduld hebt. Ik heb wel nog jaren last gehad van een erg geoelige huis op mijn benen. Als het maar in de zon kwam was het al rood. Voorlopig goed opletten en smeren als je weer in de zon gaat.

Sterkte

Marianne

( reageer )

door Brigit Aardenburg, 09-07-2009 13:55
    HaLlo Jolijn, Heel wat vragen! Zolang de blaren intact zijn kun je deze afdekken of ondersteunen met een niet plakkend gaas. Je kunt gewoon douchen, dat is zelfs prima. De intacte huid kun je zoals de apotheker heeft gezegd voorzichtig insmeren met een bodylotion of een verzachtende verzorgende crème. Wanneer de blaren opengaan en de huid onder de blaar nog niet genezen is raad ik je aan om toch terug te gaan naar de huisarts omdat deze plekken dan mogelijk nog verzorgd moeten worden met een andere zalf of verband.

Je vraagt of de pijn lang zal blijven en dat is lastig te beantwoorden. Als de zwelling afneemt en je de huid goed soepel houdt dan zal de pijn ook afnemen . Wanneer de blaren genezen zijn( ongeveer een week tot 10 dagen) dan zal de pijn verder afnemen maar je huid kan nog wel gevoelig zijn.

Mocht het niet duidelijk zijn of je wilt nog wat vragen neem dan nog veen contact met de Brandwonden Stichting op tel: 0251-275555

Succes,

Brigit Aardenburg

( reageer )

door jolijn, 09-07-2009 10:57
    Vorige week zaterdag op het strand mijn benen verbrand, 2e graads. Stom stom!! Volgende dag ook bijna onderuit gegaan in de douche en misselijk. Toch gaan werken. Maandag Flamazinezalf gehad. Ben ik mee gestopt.Huisarts adviseerde koelen met natte handdoeken. Apotheker adviseerde om te smeren met aftersun,en zo de huid te hydrateren, daarna kreeg ik een paar flinke blaren en veel pijn.Vooral s'nachts als ik m'n bed uit wil. Ben wel een kwartier bezig. Wat een ellende. Mijn vraag is ook: hoe lang gaat die pijn nog duren? Heb de blaren afgedekt met gaasjes, en smeer verder met niets meer, veel te pijnlijk.Kan ik wel onder de douche hiermee? Groet Jolijn

( reageer )

door Gerlize, 07-07-2009 11:37
    Hallo,

ik ben zaterdagmiddag 1 dagje wezen zwemmen. en heb nu een enorme blaar op mijn schouder. de dokter heeft me een zalfje gegeven. de blaar is nog niet geknapt.

ik ga vannacht naar Turkije en mag dus 11dagen niet zwemmen.

ik herken me in dit verhaal.

( reageer )

• Re: 2e Graads verbranding (Door zon)
    door Aad, 11-09-2006 12:05
    Ik heb er ook geen last meer van. Ik houd er eigenlijk ook geen rekening meer mee. Na een week ongeveer was alles weg en na denk iets van twee weken niet meer merkbaar. Sindsdien niks meer aan gedaan. Ben daarna ook nog wel een aantal keer in de zon geweest met mijn schouders, wel ingesmeerd...

Nooit echt op gelet, maar bij mij is mijn huid niet glad meer (beetje littekenweefsel denk ik, niet echt erg) Een van mijn schouders heeft nu inderdaad ook aardig wat moedervlekken, maar ik weet niet hoe dat voorheen was. Daarnaast ook behoorlijk wat vlekken die eigenlijk meer aan sproeten dan aan moedervlekken doen denken. De huid zelf is ook wat roziger dan de rest, maar valt bij mij niet echt op omdat mijn schouders vrij behaard zijn.

( reageer )

door Hans, 11-09-2006 11:52
    Bij mij is alles ook netjes weggetrokken. Inderdaad ook last van veel moedervlekken op mijn schouders. Sindsdien overigens niet meer in de zon geweest. ;-)

( reageer )

door steven, 09-09-2006 13:25
    (ik heb trouwens geen lidtekens huid is heel mooi herstelt. alleen verkleuring)

( reageer )

door steven, 09-09-2006 13:22
    Hoi Aad en anderen,

ik ben ongeveer 1 jaar geleden naar de carribische eilanden geweest (bonaire) daar heb ik een 2de graads (ik denk diepe) brandwond opgelopen. het was de laatste dag dat het gebeurde en nadat ik het vliegtuig uitkwam kreeg ik er pas echt last van! mijn broer had het ook alleen stukken minder erg dan mij. Het blijkt dus dat aftersun mij gered zou hebben. heel simpel dus. ik ben in het ziekenhuis geholpen. heel mijn bovenrug zat onder de blaasjes (sommige zo graat als een halve tennis bal) ik heb ook de creme erop moeten smeren en dat hielp wel. nu een jaar later heb ik nergens meer last val alleen... mijn rug is nogsteeds niet bijgekleurd, en ik heb heel veel moedervlekken erbij gekregen. ik wou even van iemand weten of slakken slijm hier misschien bij helpt aangezien heel veel mensen positief reageren op de celltone van tellsell dat lidtekens en huidsverkleuringen herstelt. heeft iemand ervaring met mijn situatie?

( reageer )

door Brigit Aardenburg, 19-07-2005 09:59
    Hallo Kristin,

Als de blaar open is en de huid eronder nog open kun je er Flammazine op aan brengen. Maar Flammazine is een crème welke door de huisarts voor geschreven wordt en als deze al gebruikt is heel beperkt houdbaar. Als het een kleine open plek is en je hebt het wondje goed schoon gespoeld is vaak een afdekkende, niet plakkende pleister al voldoende. Er zijn meerdere soorten blaren pleisters verkrijgbaar. Deze worden vaak second skin pleisters genoemd.

Zwemmen is geen probleem als je het wondje(zolang het nog open is) afdekt en na het zwemmen goed afspoelen met schoon water.

Succes en veel plezier op vakantie.

( reageer )

door Aad, 30-06-2005 15:06
    Ik heb "Cremor Triamcinoloni", volgens de bijsluiter een ontstekingsremmer. Er staat aangegeven en is door de dokter gezegd dat het dun moet worden aangebracht, dus ik denk dat het iets anders is dan dat van jouw. Het is wit-achtig spul. Ik heb er op dit moment voor de rest niks op zitten zoals verband o.i.d.

Het zou mooi zijn als het net als bij jouw binnen een week weer zo goed als weg is. (Ik hoop dat het ergste binnen enkele dagen voorbij is)

( reageer )

door Hans, 30-06-2005 13:35
    Bij mij zijn de blaasjes en de pijn (tot mijn grote verbazing) nu al weg. Ik ben flink aan het vervellen. Welke zalf heb je precies gehad, Aad? (Zilver...??) Zo Ja, met er dan op dat je de zalm er dik opdoet (2 tot 3 mm.)en smeer alles goed uit. Op het ziekenhuis is dit bij mij niet goed gedaan waardoor het verband aan de wond bleef plakken.

Succes!

( reageer )

door Aad, 30-06-2005 12:41
    Ik heb precies hetzelfde na afgelopen maandag te lang in de zon te hebben gelegen (ook zo stom om me niet in te smeren). Wel met after-sun ingesmeert, maar in de nacht van maandag op dinsdag zijn bij mij ook blaasjes ontstaan op beide schouders (vooral de linker, hier zijn de blaasjes ook deels een soort van samengesmolen tot een geheel). Gelukkig heb ik voor de rest geen last van wat jij noemt, alleen misschien door het krampachtige bewegen van m'n armen, een soort van spierpijn. Het bewegen van mijn armen kan namelijk bij bepaalde bewegingen ook pijn veroorzaken bij m'n schouders. Voor de rest is het alleen pijnlijk bij aanraking. Slapen gaat ook niet echt lekker, omdat ik niet op mijn rug kan liggen aangezien het daar een beetje doorloopt. Ik kan dus alleen op mijn buik liggen.

Woensdag (gister) ben ik naar de dokter geweest en die heeft in mijn geval een zalfje gegeven, met het bericht dat het na 2-3 dagen al grotendeels zou moeten zijn weggetrokken (de blaasjes).

De tijdspanne waarin ik helemaal geen last meer zou moeten hebben weet ik ook niet. Wat is daar over het algemeen de termijn voor?

Het is vooral lastig, omdat het dragen van shirts niet echt lekker gaat. Gelukkig dat ik nu vakantie heb...

( reageer )

door Cocky van der Sijde, 28-06-2005 16:27
    Hallo Hans, ik hoop dat de pijn er inmiddels wat uit is, gemeen he? Je kunt altijd wat paracetamol nemen tegen de pijn. Schrale troost,maar door de pijn is het ws minder diep. Je ziet wat zo'n simpele verbranding voor gevolgend kan hebben en dan doel ik op het ziek zijn, je hele lichaam is gewoon van slag. Veel succes, en volgende keer goed insmeren en een desnoods bij landurig zwemmen een shirtje aan, door de reflectie van het water kan het goed aankomen..

( reageer )

door kristin, 14-07-2005 22:39
    Hoi,

Ik heb mij een paar dagen geleden verbrand aan mijn strijkijzer.

De eerste dagen deed het eig ni veel pijn, maar ni is er een stukje blaar opengekomen en dat pikt enorm.

Mijn vraag is : welke zalf mag ik eraan doen, heb wel flammazine in huis, maar de wond is nu wel open.

Blijft de wond best droog of niet? En beter aan de lucht blootgesteld of niet?

Ik vertrek overmorgen naar zee, en ben ook een beetje bang van het zand en het water? Wie geeft me goede raad?

Krisje

( reageer )

door jolanda, 15-11-2005 19:18
    dat is niet zo fijn,je kan daar nog wel een paar weken last van houden . heb het zelf met me benen gehad. maar om littekens te voorkomen kun je bij de aphotheek er wat voo halen.en je schouders is een zeer gevoelige plek. sterkte ermee gr jolanda

( reageer )