Brandwonden Forum - Eindelijk een beetje hulp
Forum
Categorie: Lotgenotencontact ouders
Eindelijk een beetje hulp
door Petra, 11-01-2011 16:41ik heb een zoontje van 8 jaar. In april 2009 is hij ernstig verbrand geraakt door te spelen met een aansteker, hij heeft een half jaar in het bwc van antwerpen gelegen en is 12 keer geopereerd, daarna nog een half jaar in een intern revalidatie centrum, waar hij intensief fysiotherapie kreeg (5u per dag)en begeleiding bij de dagelijkse dingen, in het jaar dat het gebeurd is heeft hij ondersteuning gehad van een psychologe maar dit heeft niks uit gehaald, het is een gesloten boek hoorde ik iedereen zeggen, zelf heb ik ook nog nooit begeleiding gehad na het ongeval, ik heb het zelf moeten verwerken wat niet gemakkelijk is geweest. ik heb verschillende keren om hulp gevraagd omdat mijn zoon er erg onder leed, op school ging het niet goed en raakte steeds verder achter waardoor hij het jaar moest over doen, buiten spelen wilde hij niet meer, hij sloot zich helemaal af van de buitenwereld omdat de mensen hem alleen maar aanstaarde, het enige wat hij deed was binnen zitten met zijn gameboy. Nu bijna 2 jaar later heeft mijn zoontje het nog steeds niet verwerkt en wil er nog steeds niet over praten, hij ontwijkt vragen van mensen en schaamt zich voor zijn brandwonden. Ik heb bijna 8 maanden geleden weer om hulp gesmeekt omdat ik het niet meer kon aanzien hoe hij zich weg stak en pas nu hebben we het nu zover gekregen dat hij eindelijk hulp gaat krijgen, we hebben over een paar weken een intake voor trauma verwerking maar het lijkt mij wel erg laat om pas na 2 jaar de hulp te bieden die hij al veel eerder had moeten krijgen. we zijn gewoon aan ons lot over gelaten. Is er iemand die hierover kan meepraten? ik heb het idee dat de mensen niet snappen wat het gevolg van brandwonden met zich meebrengt
Petra
( reageer )
Ontvangen reacties:
-
re: Eindelijk een beetje hulp
door Marianne, 21-10-2011 22:57
ben op dit moment bezig met de vit E skin lotion van dr Organic, verkrijgbaar bij de Tuinen. Daarin zit ook Aloe vera, Jojoba olie. Sinds een paar weken smeer ik dit nu over mijn gehele lichaam waar de littekens zitten.. En ik moet zeggen dat het nu begint te helpen..
Het overschakelen van de Alhydran naar deze lotion heb ik stapsgewijs gedaan.. het scheelt dat ik geen jeukklachten meer heb vandaar dat ik het aandurf..
Op de hele droge plekken smeer ik wat vaker de lotion maar wil uit deze lijn nog de skinbutter gebruiken om te kijken wat die doet...
Ben sinds vorige week overgestapt naar 1x per dag smeren ipv 2 x en ook dat trekt de huid, zeker op mijn schouders en rug goed..
Succes met zoeken( reageer )
-
door Albert, 21-10-2011 22:46
Hallo Marianne,
Ook ik gebruikte veel Alhydran gel; ben alternatieven aan het zoeken; heb jij inmiddels een alternatief gevonden? Graag je reactie en ervaringen. Alvast bedankt!
Vr.groet, Albert( reageer )
-
door Albert, 21-10-2011 22:34
Hallo Erik,
Mijn apotheek had pas veel later door dat Alhydran niet meer wordt vergoed. Ik ben nu pas op zoek naar een alternatief, ga ook met dermatoloog hierover praten. Heb jij inmiddels een ander middel gevonden? Graag je reactie. Alvast bedankt.
Vr.groet, Albert( reageer )
-
door Erik, 19-05-2011 09:55
Ook ik gebruik Alhydran en kreeg vanmorgen te horen dat ik €66,00 moest betalen. Ik heb geweigerd en ben gaan googelen naar alternatieven. Sowieso kun je dezelfde Alhydran (250) via internet bestellen voor €51,00, dat scheelt al 15 euro! Maar ik blijf verder zoeken.( reageer )
-
door Petra, 02-05-2011 21:32
daar ben ik dus ook achter gekomen, ik ging ze ook bestellen voor mijn zoontje en kreeg ook te horen dat het niet meer vergoed word. ik ga ze dus maar weer meevragen als ik op controle moet dan word het verekend op de nota onder een andere noemer of ik krijg ze gratis mee van het ziekenhuis omdat hun het ook gratis krijgen( reageer )
-
door marianne, 02-05-2011 18:24
Beste Cocky, helaas is sinds 1 mei 2011 ook de Alhydran gel uit het vergoedingspakket gegaan.. ik gebruik deze voor de verzorging van de brandwondenlittekens over mijn gehele lichaam en gebruik anderhalve grote tube (250ml) per week.
Bij het aanvragen van een nieuwe voorraad op herhaalrecept kreeg ik vanmorgen te horen dat deze niet meer vergoed wordt. Dus mag ik zelf gaan betalen.. Dus we gaan op zoek naar een alternatief( reageer )
-
door Petra, 08-04-2011 07:47
sorry rina mijn email vergeten, hier is ie dan alsnog p.vanovermeeren@zeelandnet.nl. ps de nazorg is wel heel erg goed in antwerpen, wij moeten over 4 weken weer terug en ik eerlijk is eerlijk wij komen er nog steeds heel graag Petra( reageer )
-
door Petra, 08-04-2011 07:40
Beste Rina,
je mag mij mailen, ik kan je wat tips geven, Het stuivenberg is een heel goed ziekenhuis maar er is inderdaad weinig tijd voor een luisterend oor. mocht je in de toekomst problemen krijgen met de verzekering ( en die komen ) kan ik je ondertussen ook wegwijs maken. de verzekering werk heel erg lang mee maar er komen gegarandeerd brieven dat ze het niet meer gaan goedkeuren. stuur even me je email door want ik noem liever geen namen hier op het forum.
Groetjes Petra( reageer )
-
door Dirk, 07-04-2011 23:39
Beste Rina,
Je mag mij wel mailen dirk_seven()hotmail.com () is dan @
Ik zie het wel, groetjes en sterkte!( reageer )
-
door rina, 07-04-2011 21:50
Mijn zoontje van 3 is afgelopen januari in Antwerpen beland met brandwonden door een pan heet water, en was op zoek naar ouders die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten, want eerlijk is eerlijk ik voel me erg alleen hierin, en het lijkt wel alsof ik de enige wiens kind dit is overkomen. Momenteel is het probleem waar we mee kampen dat hij erg tegendraads wordt door de dagelijkse ritjes naar de fysio en het grootste probleem voor hem is de fysio eens per week in Antwerpen. ik moet zeggen dat de thuiszorg (die hier nog dagelijks is) wel een goed luisterend oor hebben, en me ook echt wel steunen. Neemt niet weg dat het schuldgevoel blijft, maar ook heel vermoeiend en zwaar je kind zo te moeten zien afzien. Daarbij komt dat ik hier wel grotendeels alleen voor sta. Ik weet niet wat hem allemaal nog te wachten staat.
Gelukkig tot nu toe geen enkel probleem gehad met de betaling van alle rekeningen en aangemeten drukpak tot nu toe, wel vindt ik dat ze te weinig luisteren naar wat ik te melden heb in verband met alle aangemeten materialen. Wel kost het soms een hele dag aan telefoontjes en formulieren invullen om de zaken rond te krijgen. En moet ik voor alles in Antwerpen een voorschrift vragen.
Ik hoop dat er mensen zijn die een reactie willen geven en eventueel wat (mail)contact zouden willen( reageer )
-
door Marjan, 06-02-2011 14:44
Onze dochter heeft 11 weken in het BWC in Rotterdam gelegen. Zij is het dak op gevlucht van ons huis wat in lichterlaaie stond. Zij is voor 42% verbrand aan allebei haar benen. De 1e nacht in het BWC heeft ze liggen gillen "haal me van het dak af!'. Zij heeft die morgen echt de dood in de ogen gekeken. Na een aantal verhalen gelezen te hebben prijs ik ons gelukkig dat we in het BWC Rotterdam gelegen hebben. Wat is de hulp daar fantastisch! 4 dagen later wilde ze al met EMDR beginnen om haar trauma te verwerken. Zij was te duf (van de morfine) om dit ook te doen, maar al die 11 weken hebben wij uitstekende hulp gekregen van het hele team van het BWC.( reageer )
-
door petra, 19-01-2011 10:39
Cocky, wat betrefd de drukpakken, maskers en alle andere hulpmiddelen die hij nodig heeft dat is allemaal geregeld bij de cz dit hebben ze vanuit het ziekenhuis in antwerpen voor elkaar gekregen, alhydran bestel ik gewoon hier bij de apotheek en word ook volledig vergoed, dus tot zover geen probleem. wat voor problemen zorgt nu voornamelijk is de taxi en heb dus gisteren ook de cz een mail gestuurd. ik zal inderdaad een contact opnemen met jullie, misschien dat ik dan wat duidelijkhed krijg( reageer )
-
door Cocky van der Sijde, 19-01-2011 09:38
Hallo Petra, je zult problemen houden met de zorgverzekering als je in belgie onder behandeling blijft. Drukpakken en andere voorzieningen worden in nederland door de behandelende centra aangemeten en betaald. Alhydran® gel, voorgeschreven door de huisarts, wordt eveneneens vergoed en zo zijn er nog wel wat voorbeelden Ik begrijp dat jullie qua reistijd makkelijker naar belgie gaan en daar ook al een vertrouwensband hebben opgebouwd met de behandelaars, maar het is denk ik voor de toekomst toch praktischer een aantal zaken in nederland te regelen of een andere zorgverzekering te kiezen. U kunt ons ook even bellen, 0251-275 535, succes, Cocky van der Sijde, Brandwondenstichting( reageer )
-
door Dirk, 18-01-2011 17:50
Hoi Petra,
Je kunt misschien contact opnemen met de Nederlandse Brandwonden Stichting 0251 - 27 55 55 of ze wellicht wat van deze vragen kunnen beantwoorden voor je. Dit soort vragen over zorg verzekeringen worden wel vaker gesteld, dus hoop dat daar iemand je kan helpen.
Is het omdat de kampen in Belgie dichterbij zijn dat je zoontje daar heen gaat? Omdat je in Zeeland woont, zou je ook kunnen aanmelden bij Stichting Kind en Brandwond.
Veel sterkte, hoop dat je wat verder komt hiermee!( reageer )
-
door Petra, 18-01-2011 17:22
Dirk, Bedankt voor je reactie, mijn zoontje gaat met pasen weer mee op lotgenoten kamp van NBC in belgie en mischien gaat hij ook weer mee op een speciaal kuur kamp in Spa daar zijn er alleen maar lotgenoten allen is er geen psychologische ondersteuning. omdat het zolang heeft geduurd eer er hulp kwam voor hem heeft hij het helemaal verkeerd verwerkt en word hij agressief, maak alles kapot, luisterd totaal niet meer en is alles behalve de vrolijke jongen van voor zijn ongeluk, ze gaan over 3 weken starten met EMDR in de hoop dat dit zal aanslaan maar eerst gaan we een weekje alle ellende proberen te vergeten en even op adem komen door een hele week naar villa pardoes te gaan met het hele gezin. we wonen in zeeland dus nog net in nederland zullen we maar zeggen, ik heb al een vergoeding gehad van de nederlandse brandwonden stichting omdat we er niet geheel uitkwamen met de zorg verzekering, ook hebben we al eens een kijkje genomen op de site van kind en brandwonden en dat doe ik nog regelmatig, al was het maar om meer te weten te komen over hoe en wat. heb je mischien nog wat tips wat betreft de zorg verzekering want dat blijft ook maar een getouwtrek ik hoop er iets van te horen( reageer )
-
door dirk, 14-01-2011 19:10
Beste Petra,
Dat is best akelig om te lezen en zo jammer dat jullie geen hulp hebben gekregen in de begin fase. Dat is anders in Nederland, uit mijn ervaring. Als je in aanraking komt met 1 van de brandwonden centra's krijg je de nazorg die je nodig hebt en wordt je begrepen. Het is juist erg belangrijk dat je zoontje hiermee leert om te gaan en veel over praat.
Naast de aangeboden hulp, is er nog veel meer wat zal helpen. Er is in Nederland speciale stichting voor kinderen met brandwonden b.v. Ik weet natuurlijk niet of jullie zelf in Nederland wonen en toevallig zo is dat je zoontje in Antwerpen is behandeld? Neem iig eens een kijkje op www.kindenbrandwond.nl er zijn speciale vakantieweken voor kinderen met brandwonden waar lotgenoten centraal staan en je zoveel aan hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt je mag me altijd mailen als je nog vragen hebt.
Zelf ben ik ook verbrand vroeger toen ik klein was.
Veel sterkte!( reageer )